دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، با بیان اینکه خداوند متعال غنی از نهی یا انجام عمل توسط انسان است، «نیّت» را ریشه و اصل در اعمال دانست و گفت: فهم و درک ضریب عبادت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های خوزستان، با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین»، اظهار داشت: ثمره و محصول یک ماه عبادت "رسیدن به مقام عبودیت و بندگی الهی" است، از این جهت که خداوند متعال هدف خلقت را رسیدن به مقام بندگی ترسیم کرده است.

وی به آیه قرآنی «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، اشاره کرد و ادامه داد: وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه خطبه‌ای دارند، شخصی به اسم همّام بن شریح از وجود حضرت درخواست می‌کنند که «فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صِفْ لِیَ الْمُتَّقِینَ حَتَّی کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ» یا امیرالمؤمنین(ع) متقین را به گونه ای برای من توصیف کن گویا من این ویژگی و اوصاف را به‌صورت مجسم می‌بینم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد با اشاره به این‌که امام علی(ع) در ابتدا به‌صورت مختصر پاسخی را ارائه دهند که پرسش کننده از آن جواب قانع نمی‌شوند، افزود: همّام بن شریح برای اینکه بتواند از وجود سرشار حضرت امیرالمؤمنین(ع) کمال را داشته باشد روح لطیف و آماده‌ای داشت، لذا خیلی اصرار کرد که در نهایت حضرت به‌صورت تفصیلی پاسخ داد.

 وی خطاب به جوانان به‌عنوان امید آینده انقلاب اسلامی ادامه داد: همان‌گونه که قرآن کریم مهجور است، "نهج‌البلاغه" نیز مهجور می‌باشد و یکی از خطبه‌های آن نیز خطبه متقین است که در آن ۱۱۰ ویژگی انسان‌های وارسته و تقوا مدار تبیین شد، لذا باید به این دو کتاب توجه ویژه‌ای شود.

 امام جمعه اهواز با اشاره به عبارتی از این خطبه مبنی بر "فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَةُ مَنْ عَصَاهُ وَلَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ"، بیان کرد: دو نکته اساسی در این بخش هست، نخست اینکه خداوند متعال از اطاعت همه انسان‌ها غنی است و وقتی خداوند متعال فرمان[اجتناب و نهی یا انجام عمل] صادر می‌کند، وقتی‌که انسان اطاعت می‌کند تصور نکند کمبود و نواقصی وجود دارد که خداوند متعال به‌واسطه این اطاعت آن را جبران می‌کند یا به‌واسطه معصیت ضرری به خداوند متعال می‌رسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد در خصوص علت مطرح کردن مساله غنای خداوند پیرامون نهی یا عمل به فرمان‌ها، عنوان کرد: «نیت» ریشه و اصل در اعمال انسان بوده و حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز به ریشه تقوا می‌پردازند که اگر نیت اصلاح شد، عمل هم اصلاح خواهد شد و در غیر این صورت عمل انسان انفجاری عمل خواهد کرد.

 وی خاطرنشان کرد: فهم و درک انسان بسیار با اهمیت است و اگر صفر شد ضرب در هر عددی مساوی با صفر خواهد شد و وقتی یک هزارم شد، ضرب در یک مساوی با یک خواهد شد، لذا فهم و درک ضریب عبادت و متناسب با نیت انسان است.

امام جمعه اهواز در پایان با بیان این‌که "نیت عمل" می‌تواند انسان را در پیشگاه خداوند متعال بالا ببرد و نمره قابل قبول بگیرد، اظهارداشت: هر مقدار عمل خالص‌تر باشد طبیعتاً نمره قابل قبولی کسب خواهد شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha